Uusi kaasupullokotelo – osa 1

Melianissa on ollut 2 kpl 2kg kaasupulloja. Nykyiseen laatikkoon mahtuisi varmaan yksi 5kg pullo, mutta kaksi pulloa on paljon kätevämpi, koska toisen tyhjentyessä on voi vaihtaa ”varapulloon” ja tietää, että 50% kaasua on vielä jäljellä. Viime kesän reissulla 2kg kaasupullo riitti reilut 2 viikkoa. Eli pidemmille reissuille kapasiteettia tarvitaan lisää.

Projekti aloitettiin purkamalla vanha kotelo pois. Kotelossa on oikeaoppisesti tuuletus alaosasta veneen rungon ulkopuolelle. Kaasu on ilmaa raskaampaa, joten se valuu alaspäin ja pahimmillaan, jos tuuletus ei ole kunnossa, veneen pilssiin.

Uusi kotelo on tarkoitus rakentaa kahdelle 5kg pullolle. Periaatteessa takaboksiin voisi mahtua myös 11kg + 5kg kombo, mutta ongelmaksi tulee miten saata kotelo ja pullot mahtumaan järkeväksti luukusta sisään. Vanhaa koteloakin joutui pyörittämään melkoisesti, jotta se suostui taipumaan takaboksista ehjänä ulos.

Mallinsin uuden kotelon pohjan ja sivuseinät pahvista. Tällä pyrin varmistamaan, että valmis laatikko myös pystytään asentamaan paikoilleen. Kotelo on tarkoitus rakentaa vanerista, kulmiin laminoidaan lasikuitumatto, jotta laatikosta tulee varmasti vesi- / kaasutiivis.

Vanha kaasupullokotelo, johon mahtui 2kpl 2kg pulloja

Vanha kaasupullokotelo, johon mahtui 2kpl 2kg pulloja

Tuuletusletkulle on vesirajan yläpuolella läpivienti

Tuuletusletkulle on vesirajan yläpuolella läpivienti

Tähän tilaan pitäisi rakentaa uusi isompi kotelo

Tähän tilaan pitäisi rakentaa uusi isompi kotelo

Laatikon pohjan piirtäminen

Laatikon pohjan piirtäminen

Laatikon pohjakuva ja sivuseinät

Laatikon pohjakuva ja sivuseinät

 

Tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Uusi kaasupullokotelo – osa 1

  1. Jarkko says:

    Miten kiinnität uuden laatikon veneeseen? Painoa tulee aika reilusti lisää.

    • Kimmo says:

      Pitää vielä miettiä kiinnitystä. Uusi boksi tulee pitkittäin, joten toisesta päädystä sen taas ruuvattua laipioon samaan kohtaan, jossa vanhakin laatikko oli. Alapuolelle pitää kuitenkin rakentaa jonkinlaiset tuet…

  2. Hepo says:

    Kesän retkeä ajatellen, oletko miettynyt, että noita suomalaisia kaasupulloja saa sitten vaan Suomesta. Saksalaiset ja britit näyttäisivät käyttävän samaa Camping Gaz -butaania. Regulaattori on erilainen, muutoin kai kaasujärjestemä kelpaa sellaisenaan. Kaasutalo Vhiltom Olarinluomassa myy sekä em. pulloja että regulaattoreita (ja tekee kaasujärjestelmän tarkistuksia).
    Tänhän oot varmaan nähnytkin:
    http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/crash-test-boat-gas-explosion-29779

    • Kimmo says:

      Joo kaasujärjestelmät ovat varsin kirjavia. Karavaanarisivustoilta olen kuitenkin ymmärtänyt, että suomalaisetkin pullot saa täytettyä kunhan on sopivat adapterit. Regulaattori / paineenalennin riippuu pullon tyypistä / paineesta, joten jos suomalaisen pullon vaan saa täytettyä jollakin kaasulla, niin sitten systeemien pitäisi pelata kuten vaihtopulloillakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *