Myyttinen St Kilda

Myyttinen St Kildan saari oli yksi Skotlannin retken pääkohteista. Pieni vuoristoinen saariryhmä sijaitsee noin 40 mailia länteen Ulko-Hebrideiltä, käytännössä siis Pohjois-Atlantilla keskellä ei mitään. Saarella on ollut asutusta kivikaudelta aina 1930 luvulle asti, jolloin viimeiset asukkaat pyysivät ”evakuointia” parempiin oloihin. Kannattaa lukea saaren huikeasta historiasta enemmän esim. Englanninkielisestä wikipediasta: https://en.wikipedia.org/wiki/St_Kilda,_Scotland

Säiden puolesta tarvittiin hyvä ikkuna, jotta saaren kohtuullisen suojattomaan lahteen voi ankkuroida. Barralta lähdettiin aamulla kryssimään pohjoistuuleessa, jonka pitäisi kääntyä länteen ja näin tarjota parin päivän mahdollisuuden olla St Kildalla. Noin 70 mailin matkaan varattiin koko päivä ja yö. Illalla päästiin jo aika lähelle saaria, mutta pimeys ehti ensin ja näin ollen jouduttiin hieman kiertelemään saarten ulkopuolella ennen auringon nousua.

Sisällä lahdessa oli kolme venettä, joista yksi ankkurissa ja pari lahdella olevissa poijuissa. Me otimme kiinni myös poijuun aikomuksena ottaa pienet nokoset ja sitten selvittää voiko poijuja käyttää. Muutaman tunnin kuluttua meidät herätti ulkoa kuuluva tööttäily ja huutelu. Kävi selväksi, että poijut kuuluivat päivämatkoja tekeville turistiveneille, joten meidän piti siirtyä ankkuriin.

Parin päivän aikana kierrettiin saaren kylän rauniot ja historiasta kertova museo, sekä kiipeiltiin rantapenkereillä ja vuorilla. Saaren korkeimmat huiput nousevat melkein 500 metriin asti. Mukaan kaivettiin Melianin kaappien pohjalta suomalaista Pirkka kolmosolutta ja Jyväshyvän kaurakeksejä. Muuta suomalaista ruokaa veneestä ei enää löytynyt. Näkymät ovat huikeat ja paikan historia sekä eristenäisyys tuntuvat käsittämättömiltä. Säät olivat tutun vaihtelevat, juuri kun päästiin korkeimman vuoren huipuille, saatiin päälle taas vesikuuro. Myös näkyvyys ylhäällä hupeni melkoisesti, joten laskeutuminen ja oikean reitin löytäminen muuttuivat vähän haastavammaksi.

Saarella on myös moderneja rakennuksia armeijan jäljiltä ja kaupalliset toimivat edelleen huoltavat saaren tutka-asemia. Toisena aamuna aamupalan taustalla kuului iloinen piipitys catepillarin siirrellessä jotain konttia varastoalueella. St Kildalta jatketaan yöpurjehduksella takaisin sisäsaaristoon, kohti Skyetä. Ensi viikolla on taas luvassa syvä matalapaine, jota pitää pitää silmällä…

Kirjoitettu ankkurissa St Kildan Village Bayssa 30.07.2015 klo 17:25.

Kimmo

St Kilda Village Bay, turistipaatit poijuissa ja Melian ankkurissa lahdella

Kylän raunioita ja kääpiölampaita

Pyöreät kivimajat ovat olleet varastotiloja

Huikeita maisemia

St Kildalla on Britannian korkeimmat jyrkenteet, korkeimmat yli 300 metrisiä

Korkeimmalla huipulla oli kivikasa - ja yllätys yllätys suota.

Korkeimmalla huipulla oli kivikasa – ja yllätys yllätys suota.

Koko porukka tutka-asemalla. Tässä vaiheessa oli vielä hyvä näkyvyys.

Tagged , . Bookmark the permalink.