Perjantaina miehistö kokoontui Haukilahteen kipparikokouksen aikoihin. Kokouksen jälkeen aloitettiin kisaan valmistautuminen tilaamalla veneelle pitsat. Ruokailun jälkeen pidettiin lyhyt miehistöpalaveri, jonka jälkeen lähdettiin ulos katselemaan muiden luokkien lähtöjä. IRC-luokka lähti klo 21:00 heikossa itätuulessa. Lähdössä ajatuksena oli lähteä paaralla poijun päästä muiden isompien veneiden perään ja näin saada mahdollisimman vapaat tuulet. Linjalla oli kuitenkin ruuhkaa, joten olimme aika pahasti myöhässä. Lisäksi yläpuolella oli veneitä, mm. Valpuri, jotka blokkasivat tuulta tehokkaasti.

Alkukryssillä isot veneet menivät menojaan. Valpuri kulki hyvää vauhti fokalla, Slender Delta jäi jo tässä vaiheessa melko kauaksi. Melkin poijulla Valpuri kiersi edellä ja nosti spinnun heti luotojen välistä selvittyään. Me seurasimme genaakkerilla perässä. Yritimme hiipiä sen verran ylemmäs, että olisimme päässee yläkautta ohi. Valpuri kuitenkin nosti lopulta eteen. Tuuli ei riittänyt kiihdyttämiseen ohi leestä, joten jouduimme kiertämään ohi kaukaa alakautta.

Kassulta lähdimme kryssimään ulommas etelään idänpuoleisen shiftin toivossa. Tämä taktiikka meni pahasti pieleen. Ulkoa löysimme vain kevyttä tuulta ja shifti tuli lopulta pohjoiseen. Kalbådagrundille ajeltiin skuutteja löysäten, joten matkaa oli tehty paljon ja turhaan. Lopulta tuuli kääntyi vastaiseksi ja voimistui. Kryssi Kotkan portille oli hankala. Aallokko kasvoi aika jyrkäksi ja kokemattomuus veneen pinnassa näkyi selvästi. Olisi pitänyt ajaa vaan reilusti alemmas löysemmillä trimmeillä. Vaihtelimme tuulen mukaan keulalla fokkaa ja genoaa.

Suursaaren pohjoispäässä saimma näköyhteyden Valpuriin, joka oli meitä edellä. Täällä koettiin myös kummallinen ilmiö tuulessa, kun Suursaaren tuulenpuoleisessa rannassa meinasi tuuli kuolla täysin. Onneksi tajusimme ajaa kohtuu nopeasti ulommaksi. Suursaaren länsipuolella tuulta tuli sitten reippaasti lisää. Puuskissa yli 20 knotsia ja ajelimme genaakkerilla 10 solmun surffeja. Pian kävi selväksi, että emme pääsisi merkille ja pudotimme genaakkerin pois. Saaren jäädessä taakse tuuli moinasi takaisin perustuuleksi ja nostimme jälleen genaakkerin.

Paluu Kotkanportilta Kalbådalle oli sivutuulta genaakkerilla. Aluksi saimme hyviä surffeja, mutta vähitellen tuulen moinatessa maininkikin vaimeni. Menimme tässä ohi Valpurista ja parista lyhyempää rataa kiertävästä veneestä. Kalbådan ja Kasuunin välissä oli muutamia isoja shiftejä, joissa vaihtelimme genaakkerin ja genoa välillä. Kasulle tullessa pudotettiin genaakkeri ja mentiin sivutuulessa kohti Melkkiä. Valpuri oli päässyt Kassulla aika lähelle, mutta saimme taas kurottua hieman välimatkaa.

Melkille tultaessa maalin edustalla kellui joukko veneitä, jotka eivät näyttäneet kiikareilla katsoen liikkuvan lainkaan. Meidän tullessa Miessaaren selällä tuuli alkoi pikkuhiljaa täyttyä ja pääsimme pysähtymättä maaliin. Valitsimme kuitenkin väärän laidan ja Valpuri pääsi todella lähelle. Pääsimme kuitenkin juuri ja juuri paaralla heidän edestään maaliin. Laiha lohtu, koska tasoituksessa he pieksivät meidän ja kaikki muutkin sitten oikein kunnolla.

Ensimmäinen Suursaari Shere Khanilla ja ylipäätään kipparina oli opettavainen kokemus. Vahtijärjestelmä ja muonitukset toimivat erittäin hyvin. Silti nukkuminen oli ainakin allekirjoittaneelle jonkinlainen ongelma. Säähän ja taktiikkaan pitäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota näin pitkässä kisassa.

Gastit: Anna, Pekka, Jukka, Aki ja Antti

Tulos 11/15

Kimmo

Myöhässä linjalta

 

Kassulla, Valpuri perässä

 

Aamupläkää

 

Keulamiehistö jiipin tuoksinassa

 

Kotkan portilla palaamassa

 

Kevyttä maalisuoralla