Käytiin tänään Pekan kanssa nostamassa masto telineestä pukeille odottamaan pystytystä. Viime kesänä topissa ollut VHF piiska-antenni tuli lomakryssillä alas. Tämä antenni ei itse asiassa ollut edes käytössä, vaan sen sijaan oli vielä toinen antenni takakaiteessa. Topissa olleen  tilalle hankin ”tumppimallisen Race” antennin, jonka pitäisi tuottaa mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Lisäksi antennin kiinnitys on paljon pienempi (lue kevyempi) kuin vanhassa antennissa. Vanhaa johtoa hyväksi käyttäen saatii uuden antennin johto vedettyä maston sisällä olevaan johtokouruun. Takakaiteessa ollut antenni jää kädessäpidettäväksi vara-antenniksi.

Samalla topista purettiin pois ankkurivalo, jonka johto oli jotenkin ristissä ison fallin kanssa. Johto oli jo lähes hiertynyt poikki ja valo ei enää muutenkaan toiminut. Lisäksi topiin asennettiin backstay flicker, joka nostaa takastaagin isonpurjeen ahvenselän yli kun hekki löysätään. Säästää vähän purjeen takaliikkiä. Kaikkien muutosten myötä toppiin ei ainakaan tullut lisää painoa, luultavasti painossa säätettiin muutamia satoja grammoja.

Viimeiseksi käytiin vielä Harkenin rullaitteen kimppuun. Jo viime kesänä yritin purkaa foilista pois koko köysirullan, mutta köysirumpua ei saanut millään auki. Nyt porasimme pulttien pyöreisiin (?!) vastakappaleisiin sivusta millin poranterällä reiän, poranterä käännettiin värinpäin ja pihdeillä terästä kiinni pitäen vastakappaleeseen sai sen verran pitoa, että pultin sai auki. Kaksi pulteista vaati tällaista käsittelyä. Retkikautta varten vastakappaleet pitää joko vaihtaa tai sitten saada liimattua jotenkin niin hyvin kiinni, että ne eivät pyöri pulttien mukana.

Laituripaikka alkaa kohta olemaan sulana, vielä kun sinne jotenkin pääsisi…

Uusi VHF antenni ja "backstay flicker"

Harken rulla halkesi vihdoin

Laituri 13.04.2011