Shere Khan Sailing Team

J-92 "Shere Khan" bloggaa täällä…

Varovaisuus kostautui. Tuuli puhalti edelleen idän puolelta ja lähtöalueelle siirryttäessä mittarissa vilahteli reiluja 20 solmun puuskia. Isoon otettiin yksi reivi. Lähtöalueella tämä helpottikin manööveerausta, koska Larun yli tulevassa tuulessa oli melkoisia puuskia. Lautakunta liputti F-rataa eli Rysäkarille ja takaisin.

Lähtö onnistui hyvin ja lähdimme vapaissa suunnilleen keskeltä linjaa. Alla Melisande, yläpuolella Donna ja 4Play, mutta he jäivät kuitenkin taakse länsikepin ohituksessa. Melkin suojassa tuuli moinasi ja reivattu iso hidasti meitä aika lailla. Melisande pääsi alapuolelta ohi ja ensimmäisenä Melkin jääpoijulle, me olimme ihan perälaudassa kiinni. Spinnu ylös ja strekki Rysäkarille ilman tapahtumia. Merkinkierrossa olimme taas ihan Melisanden perässä.

Heti kryssin alussa ravistettiin reivi pois. Tuuli oli ulkona vain noin 15-17 solmua, joten fokkakin alkoi olemaan kryssillä vähän voimaton. Onneksi allokkoa ei ollut juuri nimeksikään. Me otettiin Rysäkiven luona yksi venda pois Melisanden pakkituulista ja hetken perästä myös he vendasivat. Melisande ajoi jostain käsittämättömästä syystä leikkarin todella pitkäksi. Melkin poijua lähestyttäessä tuuli taas shiftasi meille edullisesti ja me nousimme suoraan poijulle ilman vendaa.

Poijulta taas spinnu ylös. Kulmat olivat melkoisen tiukat kun Melkin kulmalta käännyttiin maalisuoralle. Rimpuilimme kuitenkin puuskista huolimatta spinnulla maaliin, apparentti huiteli jossain 70-80 asteen välissä. Audi kuittasi meidän tällä kertaa parilla veneenmitalla juuri ennen maalia. Tasoitetussa ajassa alun varovaisuus ja reivinpurkuhässäkkä maksoivat varmaan muutamia sijoja.

Gastit: Tytti, Aki, Antti, Jukka, Pekka

Tulos: 10/16

Melisande edellä alamerkkiä lähestyttäessä

Emäsalon lenkki käynnistyi puuskaisessa pohjoisen puoleisessa tuulessa. Startti oli suoraa lenssiä, mutta puuskissa oli rajuja shiftejä. Lähtöhalssia arvottiin viimeiseen asti ja lopulta päätettiin lähteä styyralla. Tasoitetun lähdön myötä olimme linjalla tuttuun tapaan kahdestaan Ramdatan kanssa. Lähtö onnistui hyvin, +20 solmun puuskat vauhdittivat veneen välillä lähsen 10 solmun vauhtiin. Krunikalle päästyämme heittiin jiippi ja jatkettiin matkaa kohti Haminansalmea. Ennen salmea tipautettiin spinnu alas ja aloitettiin kryssi kohti Emäsaloa.

Kryssi meni ihan kohtuullisesti, tosin isot veneet kyllä saavuttivat aika vauhdilla. Sipoonselän ylityksen jälkeen tuuli hiipui ja iso fleetti kellui lähes paikoillaan Gråskärin luona. Saarenten välissä lähempänä mannerta oli kuitenkin vedessä väreitä ja joku vene siellä etenikin kohtuullista vauhtia. Näin mekin päätimme jatkaa matkaa pohjoisempaa reittiä. Tämä osoittautui loistavaksi vedoksi ja yhtäkkiä olimmekin koko fleetin kakkosena. Melkoinen onnenkantamoinenhan tuo tietenkin oli.

Kaivokarilla pääsimme lähemmän kärkivenettä ja tunnistimme sen seurakaveri Donnaksi. Ohitimme heidätkin ennen Hakasaloa ja olimme hetken koko fleetin kärjessä. Vähän ennen kryssin loppua tuuli hiipui jälleen 4-5 solmuun, Bianco ja Chantal saavuttivat meidät uudelleen ja menivät ohi.

Pohjoiskepillä nostettiin spinnu ja käännyttiin paluumatkalle. Lenssillä meillä oli vähän vaikeuksia venevauhdin kanssa ja Ramdatakin saavutti meidät ja meni ohi. Ådholmenin jälkeen kurssi tiukkeni vähän ja tästä ajettiin pitkä buugi aina Santahaminan edustalle asti. Olimme edelleen yksirunkoisista neljäntenä, F18 katamaraaneja tosin suhaili ohi joka puolelta.

Loppukryssillä Belinda saavutti meidät ja meni Haminansalmessa ohikin, mutta olimme lopulta maalissa neljäntenä veneenä. Tasoitusten jälkeen sijoitus oli myös sama LYS1 luokassa.

Gastit: Anna, Antti, Aki, Pekka

Tulos: 4 /10

Iso fleetti takana ennen Kaivokaria

Upea aamu merellä

Shere Khanin kauden ensimmäinen tiistis. Saareen veneelle mennessä tuuli puhalteli Harmajalla 12m/s, mutta kisan aikana se ei kyllä ihan noin kovaa ollut. Tuulimittarissa on jotain kosketushäiriötä, joten lukemia veneen mittarista ei tällä kertaa saatu. Radaksi lautakunta liputti D-rataa myötäpäivään ja lähtöön oli viritetty vastatuulilähtö. Lähtöalueelle ajeltiin ilman reiviä, mutta ennen lähtöä otettiin kuitenkin yksi reivi sisään, koska puuskat lähtöalueellakin olivat melko vihaisia.

Lähtö onnistui nappiin ja lähdimme ensimmäisenä veneenä, perässä Solveig ja Donna. Alapuolella kaasutteli 4Play ja pin endin päästä lähti Melisande. Saimme vapaan linjan ylämerkin leikkarille, jossa olimme siis ensimmäisenä veneenä. Tämä paikka pidettiinkin sitten loppuun asti.

Melkin eteläpuoleisellä jääpoijulla vähän arvottiin kulmia Rysäkarille. Pienen empisen jälkeen nykäistiin kuitenkin spinnu ylös, joka tällä pätkällä kantoikin ihan hienosti. Rysäkarilla jiippi meni keliin ja harjoitteluun nähden kohtuullisesti ja toisella halssilla kohti Rönnkobbenia kulma oli vielä vähän tiukempi. Tällä pätkällä saatii jo 10 solmua rikki. Lopussa fokan nostoa suunitellessa keskittyminen herpaantui ja saatii aikaan yksi kunnon broach.

Kryssi takaisin oli välillä melkoisen hankala puuskaisen ja pyörteilevän tuulen takia. Erityisesti tällä pätkällä reivistä oli hyötyä helpomman ajamisen takia. Välimatka Melisandeeen pysyi suunnilleen samana koko kryssin ajan eli tasoituksilla hävittäisiin heille reilusti. Viimeiseltä punaiselta käännyttiin maalisuoralle ja katseliin Audin lähestymistä. Lopulta ero heihin jäi maalissa muutama veneenmitta, meidän hyväksi…

Gastit: Aki, Antti, Jukka, Tomi

Tulos 6/14

Lauantaina ajettiin ensimmäinen kilpailu, Hoskin järjestämä Stickan Wikströmin saaristokilpailu. Tuuli oli kevyttä idänpuoleista ja sumua oli melkoisesti, varsinkin ulompana merellä. Isot veneet karkasivat nopeasti sumun sekaan ja niistä ei paljon havaintoja sen jälkeen saatu. Ensimmäisen kierroksen lenssin jälkeen olimme 1,23-1,24 LYS  ryhmän kärjessä. Casper ohitti meidän kuitenkin kryssillä takaisin Melkille. Toisen kierroksen lenssillä pääsimme vielä Casperista ohi, mutta kryssillä he jälleen kuittasivat meidät helposti. Myös Nauti n’ Nolla sai uudet purjeensa toimimaan paremmin toisella kierroksella ja myös he pääsivät tällä pätkällä ohi. Tasoituksilla hävittiin Casperille, mutta voitettiin kuitenkin Nauti n’ Nolla. Isoille veneille hävittiin tasoituksilla rutkasti…

Gastit: Anna, Aki, Antti

Tulos 5/9

Shere Khanin kevätkauden kisakalenteri näyttää seuraavalta:

18.05 S Wikströmin muistokilpailu

25-26.05 Emäsalon Lenkki

07-09.06 Slam Suursaari Race

Kopun tiistikset tullaan myös ajamaan ensi tiistaista eteenpäin.

Ylläoleva toteutuu siinä tapauksessa, että venettä ei myydä tässä välissä. Shere Khan  on siis edelleen myynnissä. Jos olet kiinnostunut, niin ota ihmeessä yhteyttä ja tule vaikka mukaan johonkin kisaan kokeilemaan venettä miehistön kanssa.

Kimmo

Kevään retkipurjehdukset on ohi ja Shere Khan konvertoitiin eilen kisamoodiin. Tämä tarkoittaa esimerkiksi seuraavia toimenpiteitä:

– isopurjeen vaihto retkipurjeesta kisapurjeeseen

– Rullapurjeen pakkaaminen pois keulalta ja rullan purkaminen

– Kisafokkaan latat paikoilleen ja keulapurjeet veneeseen

– Genaakkerivarustuksen köydet pois, spinnupuomi kannelle ja oikeat purjeet mukaan veneeseen

– Ankkuriboksin tyhjennys ja tavaroiden siirto painon kannalta parempaan paikkaan

– kaiken ylimääräisen tavaran tyhjentäminen veneen sisältä varastoon

Illalla oli tarkoitus käydä vielä treenaamassa talkoiden jälkeen, mutta tuuli kuoli lähes kokonaan, joten treenit jäi tällä kertaa väliin.

Kiitokset talkoo porukalle.

Kimmo

Shere Khan Kisavarustuksessa

Keväällä ostetut LED-sisävalotkin ovat nyt vihdoin asennettu paikoilleen. Kaikissa sisävaloissa on nyt sekä valkoinen valo, että yönäköä säästävä punainen vaihtoehto.

LED valo yö-moodissa

Shere Khanin purjehduskausi on nyt avattu! Viikonloppuna käytiin Onaksessa Merihaan Venekerhon saunalla saunomassa. Menomatka lauantaina oli mukavaa lenssiä genaakkerilla. Keli on aurinkoinen ja vuodenaikaan nähden lämmin. Saaressa saunottiin ja lämppäri huolehti siitä, että nukkuminenkin veneessä oli ihan miellyttävää +4 asteisesta vedestä huolimatta. Sunnuntaina tuulta olikin jo reippaammin (puuskissa mittarissa nähtiin yli 20 solmun lukemia). Kryssi takaisin Helsinkiin olisi siis melkoisen vilpoinen. Vene toimi kauden ensimmäisellä reissulla hienosti.

Menomatka lenssiä

Paluumatka kryssiä

Shere Khan alkaa taas näyttää purjehdusveneeltä. Masto saatiin pystyyn ennätysajassa ja ilman kommelluksia. Vähän oli vilpoista kun tuulta oli noin 10m/s ja mittari näytti saaresta lähdettäessä +3 astetta.

Vindex ja tuulimittari

 

No niin, vihdoin sain myös keulan uuden navigointivalon asennettua. Tämä jäi kaikessa kiireessä telakalla tekemättä. Vesillä asentaminen tuo pientä lisäjännitystä, mutta mitään kalustotappioita työkalujen putoamisen muodossa ei kuitenkaan syntynyt.

Hu0menna nostetaan masto ja viikonloppua olisi tarkoitus mennä saareen saunomaan…

Keulan navigointivalo

Powered by WordPress Web Design by SRS Solutions © 2024 Shere Khan Sailing Team Design by SRS Solutions