Viime kesänä oli muutama vähän kovempituulinen päivä, jolloin Melianin mukana tulleiden purjeiden kuntoa oli hyvä arvioida. Purjeet olivat vanhat mutta ehjät. Kovemmalla kelillä iso ykkösgenoa pullisteli erityisesti skuuttikulman saumoista sen suuntaisesti, että pelkäsin saumojen repeävän. Ja rullattuna purjeen muoto oli karmea, takaliikin lepatusta ei saanut kuriin edes snörppiä täysillä kiristämällä.
Isopurje oli ehkä vähän parempi. Siinä suurin ongelma oli itse asiassa purjeeseen kiinnineulottu lazy bag, jonka ompeleet ratkailivat joka saumasta. Enkä muutenkaan oikein pitänyt koko konstruktiosta.
Syksyllä tein suppeahkon tarjouskilpailun isoimpien neulomoiden tarjoamasta. Pyysin tarjoukset kovaa käyttöä kestäville dacron matkapurjeille. Pyysin tarjoukset sekä vaakaleikattuna, että triradiaalinia molemille purjeille. Purjeiden toimittajaksi valikoitui tuttu ja turvallinen North Sails, joka ei ollut halvin mutta ei kalleinkaan. Antin kanssa juteltuani päädyin iso purjeen osalta vaakaleikkaukseen, koska purjeeseen tulisi kuitenkin täyspitkät latat. Radiaalileikkauksella ei tämän kokoisessa isopurjeessa saisi juuri mitään hyötyä, vain kustannuksia. Purjeeseen tehtiin snörpin säätö etuliikkiin. Tämä optio maksaa vain muutaman kympin lisää, mutta erityisesti reivaustilanteissa snörppi on verrattoman kätevä kiristää kun eri tarvitse kurkotella puomin päähän.
Genoa on noin metrin verran alaliikistä vanhaa purjetta pienempi. Genoa tehtiin radiaalileikattuna, koska sen pinta-ala ja muoto perustelevat lisäkustannuksen. Purjeesssa on luonnollisesti rullausvahvikkeet etuliikissä.
Alla kuvia uudesta kalustosta:
Aloittelijakysymys: mikä tuon rullausvahvikkeen funktio on?
Purje on olemukseltaan aina sellainen 3D-keksintö. Eli pussikkaampi keskiosastaan kuin liikeistä. Rullausvahvikkeen / rullaustäytteen idea on lisätä fylliä genoan etuliikin keskiosassa, jotta purjeen muoto säilyisi vähän paremmin, kun sitä rullataan osittain sisään. Eli täyte tavallaan kuroo purjeen kangasta tiukemmalle keskiosasta. Kompromissinä purjeen etuliikissä on ylimääräistä paksuutta kun sitä käytetään kokonaan avattuna. Toisaalta Melianin foilinkin paksuus on jo useita senttejä, joten kohtauskulman virtaukset sotkeentuvat jo siinä aika lailla.
Kilpaveneessähän vaihdetaan aina sopivankokoista keulapurjetta, eikä mitään purjetta käytetä osittain rullattuna. Shere Khanissa jopa mietin erillisen kisafoilin hankkimista (esim. Tuffluff), koska paksu alumiinifoili selvästi haittasi virtauksia. Erityisesti kryssillä kun purje oli tuulenpuolen urassa.
Mites purje ”toimii” kevyessä kelissä tuon vahvikkeen kanssa?
Eilen kun oikein katselin tuota täytettä, niin se ei tosiaakaan ole juurikaan paksumpi kuin rullan alumiiniprofiili. Varmasti se ei paranna purjeen ominaisuuksia kevyen kelin kryssillä, mutta luulen, että se ei muutoinkaan ole Melianin vahvuuksia 🙂