Suunnitelma
Tämän kesän purjehdussuunnitelman ensimmäiset ajatukset ajateltiin jo vuoden 2013 kesällä. Suunnitelman toteuttamiseksi tarvittiin vain uusia vene ja sen varustelu. Vanhan veneen myyntiin meni yksi kesä, Melianin varusteluun toinen plus viime talvi siihen päälle. Tärkeimmät uusitut / hankitut varusteet:
- Elektroniikka: Raymarinen e7 plotteri, Navicomin VHF AIS vastaanotolla ja Nasan Navtex vastaanotin, sekä uudet akut
- Riki: kaikki staagit ja vantit babystaagia ja barduunoita lukuun ottamatta, lisäksi uusia falleja sen verran, että kaikki löytyy tuplana
- Uusi isopurje ja genoa
- Ankkurivinssi kunnostettu + 80 metriä ketjua. Lisäksi hankittu vara-ankkuriksi alumiininen Fortress ja pitkä köysi
- Uusi kaasupullokotelo 5+5kg pulloille
- Kumivene ja perämoottori, molemmat löysin edullisesti käytettynä
- Lukemattomia muita pienempiä parannuksia sähköihin, letkuihin, sisustukseen, rikaukseen jne jne
Mihin täst sit ollenkka lähretä?
Aluksi suunnitelma kulki nimellä Viskipurjehdus. Reissun virallinen nimi ”Ylämaan Tiputtajat” on lainattu Huoviselta. Kipparin juomatottumukset ovat sittemmin muuttuneet, joku voisi sanoa radikaalistikin, mutta miehistön osalta nimi varmaan tullee pitämään paikkansa. Tarkempaan reittisuunnitelmaan on siis merkitty esim. vierailuja eri tislaamoihin. Itse odotan reissulta eniten huikeita maisemia, erilaista luontoa, sekä kokemuksia isommilta vesiltä ja vuorovedestä.
Retken määränpäänä on siis Skotlannin länsirannikko ja Hebridien saaristo. Karkea reittisuunnitelma on seuraava:
- Lähtö heti juhannuksen jälkeen
- Itämerta alas Kieliin, kanavasta läpi, Helgoland, Pohjanmeren ylitys Invernessiin ja siitä Caledonian kanavaan.
- Skotlannin länsirannikolla Port Williamissa pitäisi olla noin kolmen viikon päästä lähdöstä
- Seuraavaat neljä viikkoa kruisausta sisä- ja ulkohebrideillä, päättyen Stornowayhyn, jossa miehistönvaihto.
- Paluumatka taas kolmeviikkoa Skotlannin pohjoiskärjen, Orkneyn saarten ja Tanskan salmien kautta takaisin kotisatamaan.
Reissun kokonaiskesto teoriassa 10 viikkoa. Mutta seikkailuissa saattaa tapahtua kaikenlaista yllätävää, pysykäänhän kuulolla.
He ostavat juomansa pitäen etupäässä silmällä pullojen muotoja. Ensin likööripullo, joka on yhtä lupaava ja tasapainoisen näköinen kuin leveälanteinen puolimaailman nainen. Sitten tavattoman pitkä lekkeri rommia ja litteä konjakkiputeli. Sanalla sanoen, he tekevät luotettavaa työtä! Erikoisen herkullinen on tuo taidelasin valikoima, jonka Alkon myyjä pakkaa pahvilaatikkoon. Taitelijain parhaimmisto on luonut kuolemattomia etikettejä. Kauniit sinetit ja hauskat silkkinauhat somistavat useita pulloja.
– Mitkä noista on Ylämaan Tiputtajia? kysyy Rurik.
– Tuo veijari, jossa näet Skotlannin kansallispuvun hameenhelmuksia, selittää Hamsteri.
Hamsteri – Veikko Huovinen
Minkälaisilla liittimillä liitit gps-datan navicomiin ja minkäläinen liitäntä lähtee plotterille? Oliko ihan plug&play liittimet?
Näkyykö ais-kohteen raymarinessa navionicsin karttojen päällä?
Molemmissa oli ihan paljaat johdonpäät eli liitokset sokeripalalla. Raymarinesta menee GPS tietoa myös muulle mittaristolle ja tutkalle, ne on haaroitettu tuosta samasta pisteestä. Ostin laitteet samalla kertaa Marineasta ja sain sieltä mukaan lapun, jossa oli suoraan kytkentäohje johtojen värien mukaan, sekä ohjeet mitkä asetukset laitteisiin piti laittaa. Eli siinä mielessä asennus oli helppo, mutta on se paperi veneen manuskalaatikossa, mutta varmaan sen saa myös suoraan Marineasta.
Kyllä AIS-kohteet näkyvät plotterilla karttojen päällä. E7:ssa voi säätää millä eri kartoilla kohteet näkyvät (single / dual näkymissä). Lisäksi plotterissa saa AIS hälyrajat yms säädetty. Hälytykset saisi varmaan myös vehariin, mutta sen käyttöliittymä on paljon rajatumpi, joten ei ole sillä tullut leikittyä.
Täällä alkuperäinen postaus asennuksesta viime kesältä:
http://pontiskoski.fi/sherekhan/kahjusailing/2014/07/03/laivat-ruudulle/