Laivat ruudulle

Jo edellisessä veneessä suunnittelin siirtyväni AIS aikaan, mutta en ehtinyt suunnitelmaa toteuttamaan. Melianissa ei ollut kunnollista plotteria lainkaan, jos sellaiseksi ei lasketa kannettavaa Garminia, jossa akku on sökönä. VHF puhelin oli melko uusi, mutta sekin meni tämän projektin myös vaihtoon. Kalustoksi valitsin Raymarinen E7 plotterin ja Navicom VHF:n, josta AIS signaalin saa suoraan NMEA:na pihalle ilman mitään lisälaitteita. Navicom meni vanhan Navmanin paikalle heittämällä. Teline, virtajohdot jne olivat täysin samanlaisia kuin vanhassa radiossa.

Plotterin asentaminen aiheutti vähän päänvaivaa. En halunnut plotteria ruoritolppaan, koska silloin kartan näkee vain ”kuski” ja toisaalta autopilotillakin ajaessa pitäisi aina kömpiä ruorin taakse jos haluaa vilkaista kartaa. Valitsin asennuspaikaksi luukkutallin päällä olevan mittarikehyksen. Tässä ongelmaksi tuli johtojen vaatima asennussyvyys. Lisävarusteena Raymarinelta saisi L-muotoisen kaapeliliittimen, mutta hintaa tuolla olisi ollut 136€, joten jotain muuta oli keksittävä. Ratkaisin asian tekemällä veneestä sopivasti löytyneestä tiikinpalasta korokekehyksen, jolla asennussyvyyttä laitteen taaksi tuli sopivasti lisää.

Alkutilanne

Alkutilanne

 

Kehiyksen tekeminen alkaa sapluunan mukaisella piirroksella ja reikien poraamisella.

Kehyksen tekeminen alkaa sapluunan mukaisella piirroksella ja reikien poraamisella.

 

Poraamisen, sahaamisen ja hiomisen jälkeen.

Poraamisen, sahaamisen ja hiomisen jälkeen.

Vielä toinen reikä tehtävä itse asennuslevyyn.

Vielä toinen reikä tehtävä itse asennuslevyyn.

Lopputulos, huomaa nuolen malliset AIS kohteet kartalla.

Lopputulos, huomaa nuolen malliset AIS kohteet kartalla.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *