Salongin verhoilu – Osa 3

Salongin verhoilu on edistynyt tässä pitkit kevättä. Suurin este projektin loppuunsaattamisessa oli se, että uusien keskiknaapien pultit piti saada tiivistettyä sikaflexillä ennen panelien asentamista. Ja se taas vaati säiden lämpenemistä. No pultit tiivistettiin lauantaina ja sen jälkeen pääsin ruuvaamaan salongin uudet panelit paikoilleen. Alla kuvasarja panelien verhoilusta.

Vanhan päällysteen niittien irroitus

Vanhan päällysteen niittien irroitus

Vanhan superlonitäyte jäi näissäkin kiinni vaneriin

Vanhan superlonitäyte jäi näissäkin kiinni vaneriin

Ksyleenipesun jälkeen

Ksyleenipesun jälkeen

Keinonahan leikkaus

Keinonahan leikkaus

Kulmien leikkaus

Kulmien leikkaus

Uusi ja vanha, yö ja päivä

Uusi ja vanha, yö ja päivä

Liimauksen jälkeen kannattaa laittaa painot päälle, jotta tarttuvuus varmistetaan

Liimauksen jälkeen kannattaa laittaa painot päälle, jotta tarttuvuus varmistetaan

Valmis lopputulos, kaapit, kaapit, listat, lamput yms liimattu paikoilleen

Valmis lopputulos, kaapit, kaapit, listat, lamput yms liimattu paikoilleen

ja samoin styyran puoli

ja samoin styyran puoli

Turkkilevyjen lakkaus

Yksi tämän talven todo listan kohteista oli turkkilevyjen huoltolakkaus. Lakkapinnat olivat periaatteessa vielä ok kunnossa, vaikka turkkilevyissä onkin jonkin verran kolhuja ja naarmuja. Uusi paksu lakkapinta toivottavasti kuitenkin suojaa pintoja taas useamman vuoden.

Lakkana käytin Hempelin Dura Gloss ja Dura Satin lakkoja, lähinnä siedettävän hinnan vuoksi. Kiiltävää glossia sivelin 4 kerrosta ja viimeistelyyn 2 kerrosta himmeää lakkaa. Joka välissä tein välihionnin kaikille levyille 240 hiekkapaperilla. Pölynpoistoon käytin välihioinnoissa ihan tavallista talouspaperia, joka toimi yllättävän hyvin. Ennen viimeistä kerrosta pyyhin levyt vielä oikeasti tähän tarkoitukseen tehdyllä tahmaliinalla.

Työaikaa yhteen rundiin eli hionta, pölynpoisto ja lakkaus meni noin 2 tuntia eli yhteensä tähän projektiin meni noin 12 tuntia. Yllättävän paljon tuokin. Onneksi käytössä oli sen verran tilaa, että sain kaikki levyt käsiteltyä aina kerralla.

Luukut ja pikkupalikat (plus klaffipöytä, joka on eri projektia)

Luukut ja pikkupalikat (plus klaffipöytä, joka on eri projektia)

Turkkilevyjä

Turkkilevyjä

Lisää turkkilevyjä

Lisää turkkilevyjä

Lähikuva levyjen kunnosta hiomisen jälkeen, ennen ensimmäistä lakkakerrosta.

Lähikuva levyjen kunnosta hiomisen jälkeen, ennen ensimmäistä lakkakerrosta.

Neljä kerrosta kiiltävää lakkaa

Neljä kerrosta kiiltävää lakkaa

 

Lopputulos, 4x kiiltävä lakka + 2x himmeä
Lopputulos, 4x kiiltävä lakka + 2x himmeä

Salongin verhoilu – Osa 2

Säät lämpenivät taas lähes plussalle, joten pääsinkin liimaamaan salongin kattoon tulevat keinonahat paikoilleen. Olen vaihtanut syksyllä veneen lämppäriksi uuden Planar 44D lämppärin vanhojen temppuilevien Eberien tilalle. Uusi lämppäri puhkuu sisälämpötilan hetkessä lähes 20 asteeseen.

Keinonahkojen liimaaminen kattoon meni samaan tapaan kuin viime talvena keulahytissä. Puolilaipion listojen kiertäminen oli ehkä hankalin homma. Alunperin verhoilu on veistämöllä liimattu kattoon jo ennen listoitusta, mutta minä en halunnut lähteä purkamaan listaa, koska se olisi tarkoittanut tulpattujen ruuvien purkamista. Paperimallin avulla sain tehtyä listojen kiertämisen melko tarkasti.

Liimana käytin Bisonin purkissa myytävää kontaktiliimaa, jonka levitin halvalla pensselillä kattoon. Tämän jälkeen teipeillä roikkuva vuota käännetään kattoon kiinni. Ikkuna-aukot on  helpoin leikata terävällä mattopuukolla liimauksen jälkeen.

Kattoon tulevien nahkojen leikkaus suunnilleen mittojen mukaisiksi

Kattoon tulevien nahkojen leikkaus suunnilleen mittojen mukaisiksi

Malli listojen kiertämiseksi

Malli listojen kiertämiseksi

Sama paperimalli sopii toisinpäin käännettynä myös styyran puolelle

Sama paperimalli sopii toisinpäin käännettynä myös styyran puolelle

Vuota teipattu kattoon loven leikkaamista varten

Vuota teipattu kattoon loven leikkaamista varten

Kattolista jo paikoillaan, ikkunoaukkojen leikkaaminen menossa

Kattolista jo paikoillaan, ikkunoaukkojen leikkaaminen menossa

Phoenix – uusi pinna – osa 2

Lautojen pasutus ja taivutus onnistui hienosti. Tosin laudat oikenevat melkoisen paljon kun otetaan pois muotista. Kuvassa ylempi lauta oli ensimmäinen pasutettu ja se on ollut muotista pois useamman päivän. Alempi saatiin taivutettu muutenkin vähän paremmin ja puristimet ovat olleet irti vasta hetken. Liimauksen jälkeen pinna säilyttää muotonsa kuitenkin hienosti.

Kahden ensimmäisen laudan liimaus

Kahden ensimmäisen laudan liimaus

Pinnaan tulee yhteensä neljä lautaa eli siitä tulee melkoisen jykevä. Liimauksen jälkeen höyläsin reunoista ulospuristuneet liimat pois. Samalla tasoittelin reunat, koska laudat eivät olleet täsmälleen samanlevyisiä ja kohdistuskin liimauksessa pääsi vähän luistamaan. Seuraavaksi tyven hela pitää upottaa paikoilleen. Koesovituksen jälkeen pinnan katkaisu lopulliseen pituuteen, kulmien pyöritystys ja lopullinen esteettinen muotoilu ennen lakkausta.

Neljäs ja viimeinen lauta liimauksessa

Neljäs ja viimeinen lauta liimauksessa

Sivujen höyläystä

Sivujen höyläystä

Valmis palikkaa, odottaa muodon viimeistelyä

Valmis palikka odottaa muodon viimeistelyä

Phoenix – uusi pinna – osa 1

Annan Phoenixissa peräsinakseli tulee läpi sitloodan pohjalle ja pinna kiinnittyy akselin päähän. Tämä tarkoittaa, että pinna lähtee matalalta aika jyrkässä kulmassa ylös, jotta se mahtuu kääntyilemään sivupenkkien yläpuolella. Alkuperäinen pinna on myös melko pitkä.

Ideana on siis tehdä uusi pinna, joka on vähän lyhyempi ja jossa on tyvipäässä jyrkempi kaarevuus ylöspäin. Kaari toivottavasti helpottaa myös autopilotin varren kiinnittämistä.

Youtubesta löytyy tunnetusti kaikkea mahdollista veneen rakentamiseen ja kunnostamiseen. Pinnan rakentamiseen tämä video antoi todella paljon ideota. Tästä on poimittu erityisesti metodi, jolla laudat saadaan ohennettua tasaisesti yläjyrsimen ja jigin avulla.

Parista ylimääräisestä laudanpätkästä rakennettiin yksi muotti, johon uuden pinnan muoto piirrettiin parin naulan ja lyhen latan avulla. Aihiot ovat 70 x 15mm tammilautaa, jotka kavennettiin toisesta päästä 4 x 10mm. Tyvipäähän jätettiin pätkä tasaista lautaa, johon pinnan saranahela kiinnittyy.

Pasutusputken rakensin viemäriputkesta, keittolevystä, vesipannusta, putkenpätkästä ja parista jämävanerista. Ensimmäinen versio oli muovisesta ilmanvaihtoputkesta, mutta sen kuuma höyry sulatti täysin lötköksi.

Ensimmäinen lauta on nyt taivutettu ja asettumassa muotissa. Lauta pysyi hienosti ehjänä, mutta jyrkimmässä mutkassa me ei saatu sitä ihan täysin puristettua kiinni muottiin. Seuraavalla kerralla pitää kiinnittää vähän enemmän huomiota puristimien asetteluun ja puristujärjestykseen. Lauta saa asettua muotissa 3-4 päivää, laudat taivutetaan siis yksi kerrallaan, ennen liimausta.

Taivutusmuotti sahattuna, etualalla vanha pinna

Taivutusmuotti sahattuna, etualalla vanha pinna

Jigin avulle saa laudan kavennettua tasaisesti nollasta (viiva laudassa) uuteen millin (laudan kavennetussa päässä)

Jigin avulle saa laudan kavennettua tasaisesti nollasta (viiva laudassa) uuteen millin (laudan kavennetussa päässä)

Kavennettu ja ohennettu lauta

Kavennettu ja ohennettu lauta

Kotitekoinen pasutusuuni

Kotitekoinen pasutusuuni

Ensimmäinen lauta puristettuna muottiin

Ensimmäinen lauta puristettuna muottiin

 

Salongin verhoilu – Osa 1

Tämän talven isoin projekti on salongin verhoilujen uusiminen. Vastaan homman ten viime syksynä keulapiikkiin. Tekniikka on siis tuttu. Alla kuvasarjaa salongin purkamisesta.

Olen aina ihmetellyt miten rustit ovat SW36:sessa keskellä kanssa eivätkä laipion kohdalla. Rusteihin siirtyy välittyy kaikki kuorma rikistä, mutta sisällä näy mitään vetotankoja tms, joista voimat välitettäisiin veneen runkoon. Mysteeri selvisi kun irrotin salongin verhoilupaneelit. Niiden alla on massiiviset (!) teräspalkit, jotka on pultattu päistään laipioihin. Eipä ole tullut tällaista ratkaisua vastaan muissa veneissä, mutta materiaalivahvuudet ovat ainakin vakuuttavia.

Irrotettu paneelit ovat nyt pajalla odottamassa ksyleenikylpyä vanhan liiman poistamiseksi. Sama hinkkaus pitää tehdä myös salongin kaattoon niihin osiin, joihin uusi keinonahka suoraan liimataan.

Kaappi purettu paaran puolelta. Vanha keinonahka ei ole käytännössä enää ollenkaan kiinni paneelissa.

Kaappi purettu paaran puolelta. Vanha keinonahka ei ole käytännössä enää ollenkaan kiinni paneelissa.

Paneelin alta paljastui todella järeä palkki. Pultit pitävät rustit kannessa kiinni.

Paneelin alta paljastui todella järeä palkki. Pultit pitävät rustit kannessa kiinni.

Sisäpuolen ikkunakehykset lehtivät helposti irti.

Sisäpuolen ikkunakehykset lähtivät helposti irti.

Vanhoissa vinyyleissä oli superlonit murentuneet samalla tavalla kuin keulassakin

Vanhoissa vinyyleissä oli superlonit murentuneet samalla tavalla kuin keulassakin

Paaran puoli purettuna ja imuroituna

Paaran puoli purettuna ja imuroituna

 

Vielä kaudesta 2016

Melianin Raymarinessa pyöri sama trackki koko kauden. Loppukaudesta kotisamasta lähtiessä ei kartalla tahtonut enää näkyä juuri mitään muuta kuin mustaa viivaa, koska ruutu oli täynnä vanhoja jälkiä. Kauden päätyttyä tallensin jäljen muistikortille. Olin kuvitellut, että se tallentuisi jossain Raymarinen omassa formaatissa, mutta tiedostohan olikin ihan standardi GPX formaatissa. Alla siis visualisaatio Melianin kaikista kauden 2016 seikkailuista.

Melianin kauden 2016 track

Melianin kauden 2016 track

Kirjat ja kannet

 

Lokikirjan kannet on taas tältä kaudelta suljettu. Melian nostettiin pukeille lokakuun viimeisenä viikonloppuna. Jossain vaiheessa suunnittelin jättäväni noston viimeiseen yhteisnostoon marraskuun puolelle, mutta onneksi tuli tehtyä se juuri ajoissa. Telakalla oli vielä vedet auki, joten pohjan sai sutaistua painepesurilla ja saamaa kyytiä laitettiin pressukate päälle. Talvi melkein yllätti veneilijän…

Kaudella 2016 Melianin lokiin kertui maileja 2305,1 meripeninkulmaa. GPS loki tosin näytti 2638 mailia. Konetunteja kertyi 169h. Kaudella 2016 Melianilla seilasi kipparin eli allekirjoittaneen lisäksi 18 henkilöä.

Ensi kaudelle tarvitaan uusi lokikirja, nykyinen vihko alkaa olemaan täynnä.

Viimeiset merkinnät lokikirjaan tältä kaudelta.

Viimeiset merkinnät lokikirjaan tältä kaudelta.

Tuulivoimaa

Melianin peräpeiliin ilmestyi pari viikkoa sitten uusi tolppa. Tai tolpankin ilmestymiseen ja asennuksen viimeistelyynkin meni se pari viikkoa. Kyseellä on Silentwind tuuligeneraattori. Melianissa on sähköntuotantoon kaupunki-infran ulkopuolella ollut tähän asti pieni ~50w aurinkopaneeli ja tietenkin moottorin laturi. Nämä ovat yleensä riittäneet mainiosti saaristocruisingiin, jossa koneajoakin tulee aina sen verran, että akut ovat pysyneet riittävässä varauksessa. Ongelmana on kuitenkin ollut sähkön kulutus pidemmillä useamman vuorokauden legeilleä, joissa navioniikka on päällä koko ajan ja erityisesti autopilotti kuluttaa merkitsevän määrän sähköä. Juuri tämän tarpeen täyttämiseen hankin siis tuuligeneraattorin. Kokemuksen mukaan tuulta on yleensä riittävästi ja jos ei ole, niin sitten ajellaan koneella, jolloin sähköntuotanto pitäisi olla riittävää koko molemmissa tapauksissa.

Tilasin itse generaattorin ja Silentwindin mastosetin Saksasta. Haponkestävät putket hankin kotimaasta kahdesta eri metallipajasta. Lisäksi modasin harusten kiinnityksen kaideputkiin sopivaksi, mastosetissä olevat helat on tarkoitettu pultattavaksi suoraan kanteen.

Mastosetti, johtoläpivienti ja johdot.

Mastosetti, johtoläpivienti ja johdot.

Sähköjen asentaminen on periaatteessa suoraviivaista. Generaattorilta tulee kolme piuhaa, jotka vedetään lataussäätimelle. Ja säätimeltä paksut kaapelit taas akkuihin. Siirsin samaan lataussäätimeen myös aurinkopaneelin  ja pääsin näin eroon yhdestä purkista. Sain myös hivenen lisää tilaa akkuosastolle, jossa sain hieman siistittyä kytkentöjä.

Pilssin pohjalla kulkeva osa johdoista putkitettiin

Pilssin pohjalla kulkeva osa johdoista putkitettiin

Kaappiin asennettu lataussäädin, johon tässä vaiheessa on vedetty itse myllystä tulevat johdot

Kaappiin asennettu lataussäädin, johon tässä vaiheessa on vedetty itse myllystä tulevat johdot

Akkuosastolla siistin kytkentöjä asentamalla erillisen kytkentäriman ja pääsulakkeen.

Akkuosastolla siistin kytkentöjä asentamalla erillisen kytkentäriman ja pääsulakkeen.

Reikien poraaminen runkoon on aina vähän kuumottavaa, mutta onneksi kaikki reiät tuli kerralla oikeisiin paikkoihin. Mastonjalka on taittuvaa mallia eli asentaminen ja mahdolliset huoltotoimenpiteet on jatkossa helppo tehdä.

Johtoläpivienti ja mastonjalka paikoillaan

Johtoläpivienti ja mastonjalka paikoillaan

Tolppa pystytetty ja harukset paikoillaan

Tolppa pystytetty ja harukset paikoillaan

Lataussäätimessä on bluetooth yhteys, joten sen avulla pystyy kännykän kautta seurata sekä tuuligeneraattorin, että aurinkopaneelin tuottaman sähkön määrää. Applikaation asentaminen androidille oli tosin melko kömpelöä, koska jostain syystä se pitää ladata valmistajan kotisivuilta sovelluskaupan sijaan. Myös applikaatio toteutus on melkoisen insinöörimäinen, mutta kyllä se silti asiansa ajaa.

Kimmo

Uudet barduunat

Vinssien asennuksen jälkeen rakensin kokonaan uudet helat barduunoihin. Samalla vanhat  vaijerit korvattiin 5mm dyneemalla.

Brummel pleissin tekeminen paljaaseen dyneemaan on yksi helpoimmista pleisseistä. Tosin kun heloja halutaan saada molempiin päihin, niin homma menee vähän monimutkaisemmaksi. Youtubesta löytyy kuitenkin hyviä videoita aiheesta. Toisen pleissin kanssa minulle kävi se klassinen moka, että katkaisin köyden väärästä merkistä. Eli toinen barska on nyt sitten 40cm lyhyempi. Onneksi taljalla on niin paljon köyttä, että käytön kannalta tämä ei ole ongelma. Kauneusvirhe kuitenkin vähän harmittaa.

Taljan yläpään plokeihin vaihdoin kiinteiden sakkeiden tilalle avattavat, jotta barduunoiden siirtäminen mastolle käytön jälkeen on mahdollisimman vaivatonta. Jouduin vähän viilaamaan plokien tappeja, jotta sain helat sopimaan yhteen, mutta kestävyyden kannalta tällä ei varmasti ole mitään vaikutusta. Taljojen köydet ovat Gleinsteinin Race XP köyttä, jossa on ohut välikuori. Tämän poistetaan silmukkapleissiä tehdessä, joten kaksinkertaisella ytimellä on vähän enemmän tilaa mahtua kuoren sisään. Silmukoiden pleissaaminen oli siis vähän tavallista helpompaa.

Jukka kävi mastossa vaihtamassa vaijereiden tilalle uudet dyneemat, joiden päässä on siis T-pääte + silmukka hela. Tämän jälkeen vain plokit paikoille ja koekiristykset. Ainakin käsipelillä arvioitaessa väliharuksen saa nyt huomattavasti kireämmälle kuin aiemmin. Lisäksi barduunoiden käyttö ja erityisesti avaaminen pitäisi olla aika paljon helpompaa kuin aikaisemmin.

Vanha taljalla kiristettävä barduuna

Vanha taljalla kiristettävä barduuna

5mm dyneemat joihin on pleissattu T-pääte ja koussi ja uudet plokit

5mm dyneemat joihin on pleissattu T-pääte ja koussi sekä uudet plokit

Asentaja töissä, allekirjoittanut pyöritti kampea

Asentaja töissä, allekirjoittanut pyöritti kampea

Yläpään helat ja pleissit

Yläpään helat ja pleissit

Barduunavinssi

Barduunavinssi